Cruise fra København til Bergen og Geiranger

Tilbake i 2009. Nina og jeg hadde jobbet i Royal Caribbean i 2 år og vi ble over oss av glede da vi skulle få reise på cruise fra København til Bergen  og Geiranger. Det tok ikke lang tid før kofferten var ferdig pakket og vi stod og trippet på kajen i København. Vi så frem til noen dager med masse faglig påfyll og mye god mat. Endelig skulle jeg få oppleve vakre Geiranger som jeg hadde hørt så mye om 🙂

cruise_copenhagen_bergen_geiranger_vision_ship_2

Det er lett å tenke at det er de største skipene som er de fineste. Det samme tenkte nok vi. Vi satt igjen med et annet inntrykk etter noen dager på Vision of the Seas. Skipet hadde flotte restauranter, lugarene var superfine og bassengområdet var absolutt stort nok! Vi testet både svømmebassengene og boblebadene. Vi var snaue 2000 gjester om bord, og det var større variasjon i alder enn vi kanskje hadde trodd. Vi var absolutt ikke de yngste 🙂

cruise_copenhagen_bergen_geiranger_poolViktig å ta en dupp i bassenget – hadde det til og med for oss selv!

Så hva gjorde vi om bord da? Hm… spiste. Vi spiste mye! Åh, det var så god mat.. På kveldene sørget vi for at det var liv i karaokebaren. Det er fantastisk å se hvordan folk går ut av komfortsonen og virkelig gjør en innsats foran mikrofonen. Det er bare nødt til å bli god stemning av sånt 🙂 Vi var selvsagt ikke noe dårligere, og leverte opptil flere opptredener.

cruise_copenhagen_bergen_geiranger_vision_formal_nightNina og jeg kare for formal night 🙂

Dag 2 våknet vi i Bergen. Det var mitt første møte med Bergen. Utrolig koselig by! Været var friskt, men fint. Vi oppholdt for det meste i området rundt bryggen. Mange fine butikker og jammen ble det ikke nydelig sjømat til lunsj også.

cruise_copenhagen_bergen_geirangerNina på brygga i Bergen

Dag 3 ble jeg bergtatt da jeg dro gardinene til side og så hvilke fantastiske omgivelser vi befant oss i. Geiranger… Fy så vakkert! Helt innerst i fjorden, høye fjell omkring oss. Frodig og grønt var det også. Det var bare så innmari fint…

cruise_copenhagen_bergen_geiranger_vision_shipHun er så flott der hun ligger!

Her skulle vi også få teste tenderbåtene! Altså, de båtene som skulle frakte oss frem og tilbake siden skipet ikke kunne legge til land. Dette gikk utrolig greit! Knapt kø og de gikk hele tiden.

cruise_copenhagen_bergen_geiranger_tender_boatsVi hadde bestilt en utflukt i Geiranger. Det var en guidet tur som skulle gi oss høydepunktene. Vi klistret på oss nummerlappen for gruppen vår  og satt oss godt til rette i bussen. Vi fikk se flotte Geiranger kirke, og selvsagt også tatt det obligatoriske bildet fra utsiktsposten med Vision of the Seas liggende som et smykke innerst i fjorden.

cruise_copenhagen_bergen_geiranger_shorexcursionNina og vår danske kollega Betina på bussen – klare for å se Geiranger!

cruise_copenhagen_bergen_geiranger_view

Alt i alt var dette en tur som viste meg at cruise kan være veldig mye mer enn bare cruise i Karibien. Skipet trenger absolutt ikke alltid å være det største og nyeste og det MÅ ikke være over 30 grader for at man skal kunne meske seg på en solseng eller plaske i bassenget. Gode minner fra 2009 der altså 🙂